A Duplakuplungos Sebességváltó ( DSG , DTC )


DSG - Doppelschaltgetriebe

DCT - Double Clutch Transmission


A DSG (Doppelschaltgetriebe) vagy DCT (Double Clutch Transmission) elnevezés duplakuplungos sebességváltót takar.



A duplakuplungos váltót a Volkswagen konszern és a BorgWarner közösen fejlesztette ki. 
Az ötlet nem új, de szériaautókban csak az elektronikus vezérléssel együtt valósulhatott meg. 
A DSG olyan, mintha két váltót egybeépítenénk. A váltó két bemenőtengellyel és ehhez kapcsolódóan egy-egy belső kuplunggal rendelkezik. A DSG két kuplungja közül az első az 1-3-5. fokozatokhoz és a hátramenethez juttatja el a motor erejét, a másik a páros sebességeket iktatja be a hajtásba.

A keresztben beépített váltóműben két nedves, olajban futó kuplung található 
(a nedves a kuplung a szárazhoz képest magasabb hőterhelést képes elviselni, 
és könnyebben szabályozható), amelyek hidraulikus nyomásszabályozóval rendelkeznek.

Míg az egyik váltófél aktív, addig a másikban előválasztott fokozat a megfelelő pillanatban az egyik kuplung nyitásával és a másik ezzel párhuzamos zárásával aktiválható. A vonóerő átadása nem szakad meg a kuplungok párhuzamos nyitása és zárásakor, így az autó nem bólint váltáskor és a gyorsulás is állandó. 

A DSG váltó hatásfoka majdnem eléri, sokak szerint pedig meghaladja a hagyományos manuális váltóét, amely egyrészt a Mechatronik nevű intelligens, hidraulikus és elektronikus váltóvezérlésnek, másrészt a két nedves kuplungnak, és a két részre "osztott" fokozatoknak köszönhető. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a következő kapcsolási fokozat állandóan, és zökkenőmentesen készüljön fel a működésre. Például amikor a jármű második fokozatban száguld, már bekapcsolt állapotban készül a harmadik fokozat, hogy felváltsa és segítse a haladást. Mihelyt a jármű eléri a harmadik fokozathoz ideális sebességet, kiold a második fokozathoz kapcsolódó kuplung, és hirtelen aktiválódik a harmadik fokozat tengelykapcsolója. A két kuplung nyitása, illetve zárása közötti átmenet hozza létre a fent vázolt komfortos kapcsolást. A teljes kapcsolási művelet néhány századmásodperc alatt megy végbe.

A teljesen automata működésű "D" és "S" (sport) fokozat mellett a DSG Tiptronic 
(A Volkswagen és az Audi automata váltója) funkcióval is rendelkezik, amely manuális kapcsolást is lehetővé tesz. A Tiptronic funkcióban a kapcsolás nem csak kényelmes, hanem egyúttal rendkívül élvezetes is. Általánosságban elmondható, hogy a DSG váltóval párosított motor a gyors önműködő váltónak köszönhetően mindig képes a kívánt húzóerőt biztosítani. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a DSG egyúttal egy manuális váltó nagyfokú agilitását is nyújtja - mindezt pedig közel azonos fogyasztási értékek mellett.

A hagyományos Tiptronic váltók már képesek arra, hogy félautomata váltóként működve újra az ember kezébe adják az embernek a vezetés élményét, de a DSG egészen más. Ami a legfőbb eltérés: az egyenletes nyomatékleadás, és a gyors, szinte észrevehetetlen váltások. Gyakorta esik meg egy Tiptronic váltóval, hogy szinte gondolkodik egy „kick-down” (padlógáz) alkalmával, hogy felváltson-e, vagy sem. Ezzel szemben a DSG kifinomult váltómechanizmusa lehetővé teszi a gyors és határozott beavatkozást.

A DSG a fokozatválasztó karról, illetve egyes típusokban a kormány mögötti fülekkel kézzel is kapcsolható. Nagy előnye a DSG-nek a gyorsaság és a magas hatásfok, így 
a többletfogyasztás a kézi váltóhoz mérten minimális. Városban egy DSG-s autó akár takarékosabb is lehet. 

Előnyei miatt egyre több sportautót gyártanak kizárólag DSG sebességváltóval.