LUK Kettőstömegű Lendkerék



Hangos kopogás az erőátvitel felől, csökkenő erőátvitel élettartam, szigorúan korlátozott vezetési kényelem, utazási zajjal párosítva.



Hangos kopogás az erőátvitel felől, csökkenő erőátvitel élettartam, szigorúan korlátozott vezetési kényelem, utazási zajjal párosítva. Ilyen esetben lehetetlen bármilyen beszélgetést folytatni az utastérben.



Az előbbiek csak néhány kellemetlen mellékhatását jelentik a csillapítatlan torziós rezgéseknek melyekkel az autóiparnak számolnia kellene, ha az erőátvitel nem tartalmazna rezgéscsillapító alkatrészeket.

A torziós rezgések egyik oka a négyütemű motor periodikus mozgása, mely a hengerek gyújtási sorrendjével párosítva a főtengely forgási egyenetlenségéhez vezetnek. A hajtáslánc olyan jellemző önfrekvenciákkal bíró rendszer, mely képes torziós lengéseket létrehozni. A motor által keltett forgási egyenetlenségeket alakítja át torziós lengésekké. Egyre nagyobb igény van az 1980-as években megkezdett fejlesztési trend folytatására, mely a hajtáslánc súrlódásának optimalizálását és hatékonyságának növelését tűzte ki célul. A modern közvetlen befecskendezésű dízelmotorok azonban több új kihívást jelentenek a fejlesztőknek, mint a húsz évvel ezelőtti technika.

Miközben a motornyomaték folyamatosan emelkedett, a hajtáslánc optimalizálása is együtt járt a hajtási zajkibocsátás növekedésével. Főleg a nagy nyomatékú dízelmotorok esetében kell számolni további torziós lengésekkel, amelyek hatása morajló zajként hallatszik a gépkocsiból. Ezen kellemetlen mellékhatások kiküszöbölése az autóipari mérnökök fontos feladata lett.

A LuK, mely a Schaeffler csoport tagja, tengelykapcsolóval és erő átvitellel foglalkozó szakemberei által kifejlesztett kettős tömegű lendkerék (DMF) sorozatgyártásáig 1985-ig, a torziós rezgések csökkentésére, torziós lengéscsillapítókkal ellátott kuplungtárcsát használtak.

A kettős tömegű lendkerék bevezetése új szabványokat állított fel a zajszigetelés és a hajtáslánc rezgéseinek csillapítása területén. A motor és a tengelykapcsoló között található merev lendkerék helyett az új rendszer két részre osztott lendkerékből áll. A DMF megalkotása óta a motor felőli elsődleges tehetetlenségi tömegek és a tengelykapcsoló felőli másodlagos tehetetlenségi tömegek egymástól szétválaszthatók és rugós csillapítási rendszer révén vannak összekapcsolva.

Úgynevezett íves rugók szolgálnak a kettős tömegű lendkerék alapjául. Ezek sokkal hosszabbak, mint az addig használatos tengelykapcsoló lengéscsillapító rugók, és ezért hatékonyabban képesek csillapítani a fellépő lengéseket. A LuK kéttömegű lendkerék elsőként biztosította a kritikus frekvenciák alapjárati fordulatszám alá történő csökkentését, ezáltal biztosítva a motorban keletkező rezgések biztonságos csillapítását. Az utazási kényelem számottevő növekedése miatt, a hajtásláncba épített kéttömegű lendkerék hamar kivívta a „rezgésölő" címet.
A figyelem napjainkban a kéttömegű lendkerék másik kellemes hatására helyeződött át. A magas vezetési kényelem mellett, az üzemi fordulatszám tartományban való magas fokú tüzelőanyag hatékonysággal is együtt jár, ezzel nagymértékben hozzájárulva a CO2 kibocsátások csökkentéséhez.

A LuK új korszakot jelzett indított az erőátvitel technológiák terén, amikor elkezdte a kéttömegű lendkerék gyártását 25 évvel ezelőtt. A kéttömegű lendkerék úttörő korszakának lelkesedése töretlen maradt, mivel még mindig egyre növekvő népszerűségnek örvend, nem utolsósorban az egyre nagyobb motornyomatékoknak köszönhetően. A folyamatos fejlesztésekből eredően a kéttömegű lendkerék ugyanazon az innovációs szinten áll, mint az erőátviteli rendszer maga. A kéttömegű lendkereket eredetileg a nagy teljesítményű motorok számára fejlesztették ki, azonban már hosszú ideje a kompakt gépjármű kategóriában is standardként szerepel.

A vezető autógyártók világszerte a kéttömegű lendkerék hatékony rezgéscsillapítására támaszkodnak. Európában minden három gépkocsi közül egyet ezzel a kényelmes technológiával szerel nek fel. A kéttömegű lendkerék valóban számottevő mértékben járul hozzá a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2 kibocsátás csökkenéséhez, ugyanakkor növeli a járművekben elvárt kényelmet is.


>>>  Kettőstömegű Lendkerék 

>>> Kettőstömegű Lendkerék Diagnosztikája / Videó /

>>> Kettőstömegű Lendkerék Működése / Videó /

>>> LUK Kettőstömegű lendkerekek meghúzási nyomatékai